Det er videnskabeligt bevist at en gave eller en bonus skaber mindre glæde hos medarbejderne hvis de forventer den. Derfor kan en påskegave være den lille overraskelse der har størst effekt!

 

De fleste vil forvente en julegave af deres arbejdsgiver til jul, og bliver derfor kun glædeligt overraskede i begrænset omfang, på samme måde som en rammesat bonus typisk vil ‘føles’ mere som en del af lønnen, end som det, det egentlig er, en bonus som er oveni arbejdslønnen. Dér kan firmagaver noget: overraske glædeligt, fordi man ikke regner med at få noget! Og den behøver ikke engang være bekostelig for at have den effekt, selvom det selvfølgelig er vigtigt at gaven har en vis kvalitet.

 

Den absolut mest klassiske påskegave er selvfølgelig påskeæg, og gerne af chokolade eller fyldt med chokolade, konfekt og godbidder. En god kombination vil være at der både er en del der kan konsumeres med det samme, det kan for eksempel være slik eller det kan være påskebryg, og så en del som man kan nyde og gemme, det kunne oplagt være et stykke påskepynt, som i bedste fald vil blive taget frem igen påske efter påske.

Påskeæggets kvalitet falder tilbage på giveren

Det gælder selvfølgelig for chokolade-påskeæg som for chokolade generelt, at den findes i mange kvaliteter, og som firma er det næppe en god idé at vælge chokolade i supermarkeds-kvalitet, det kan folk selv købe, hvis de synes om det. Chokoladen må godt være eksklusiv og produktet eller den samlede påskegave skal helst være noget særligt og skal ikke kunne forveksles med egne indkøb. Her kan virksomheden selvfølgelig også til påske vælge at give noget med logo på, det vil altid være en afvejning af omkostningerne og også en vurdering af om det bliver en bedre eller dårligere påskegave af, at der er logo på. Med et superlækkert påskeæg uden dikkedarer kommer giveren typisk langt!